Stációk és a Kálvária fehér kápolnája

Bánd, Kálvária u

Építés- és felújítástörténet: 1839-re épült fel a márkói kálvária mérnöki pontossággal megtervezett 14 stációja, benne a pléhre festett képekkel a kerek kupolás kápolnával, és a kápolna előtti fakereszttel. Felszentelte Elsasser Nándor városlődi plébános, veszprémi kerületi esperese 1840 fekete vasárnapján.

Építőmesterek: Helyi mesterek készítették, nevüket nem ismerjük.

Karbantartás, fenntartás: Kisebb karbantartó munkák után 1872-ben változott meg alapvetően a kálvária környezete. Ez évben adták át a Székesfehérvár - Veszprém - Celldömölk vasútvonalat, amely kettészeli Krisztus kínszenvedésének útját. A sínek fölé hidat emeltek, a keresztút eredeti útvonalát az utolsó három stációnál megváltoztatták. A következő nagy felújításra 1885-ben került sor. A kápolna és a keresztúti állomások rendbehozatalára 400 frt-ot fordítottak. 1893-ban a kápolna elkorhadt tetőzetét cserélték ki, a fazsindely helyett cserép borítást kapott. Az 1947-től 1989-ig (az orosz csapatok kivonulásáig) páncélos gyakorlótér volt. A kálvária teljes felújítását 1989-ben kezdték el és A megújult keresztutat 1991. augusztus 6-án Dr. Szendi József püspök szentelte fel.

Leírás: A 14 stációt kápolna zárja le a domb tetején, mely előtt 3 fa kereszt áll.

Kapcsolódó szokások: A legtöbb szokás Húsvéthoz kötődik. Nagypénteken délután prosecióban vonultak a hívek a plébánossal a kálváriára. A templomi és a kálváriai szentsírt mindenkinek illett meglátogatnia. Nagyszombaton hajnalban a hívek a Fájdalmas Rózsafűzért imádkozva vonultak a dombra. Áldozó csütörtökön délután a hívek pap nélkül vonultak a kálváriára az Örvendetes rózsafűzért imádkozva. Keresztjáró napokon az első napon az un. fehér kereszthez, a második napon a temetőbe és a harmadik napon a kálváriára vezetett a proseció útja.

Ábrázolás, térképi megjelenés: A kálvária képi ábrázolásáról nem tudunk. A kálvária mai formája köszön vissza az építése után nem sokkal később készült térképeken: Térképe Márkó helység határbani úrbéri birtok rendbeszedési tervének. 1847. Veszprém Megyei Levéltár Kéziratos térképek gyűjteménye T-665. és Márkó 1857. évi kataszteri térképén Magyar Országos Levéltár Kataszteri térképek (S78). 12 és15. térk. szelv.

Az 1947-től 1989-ig (az orosz csapatok kivonulásáig) páncélos gyakorlótér volt. A kálvária teljes felújítását 1989-ben kezdték el és a megújult keresztutat 1991. augusztus 6-án Dr. Szendi József püspök szentelte fel&hellip&hellip.


Kisebb karbantartó munkák után 1872-ben változott meg alapvetően a kálvária környezete. Ez évben adták át a Székesfehérvár - Veszprém - Celldömölk vasútvonalat, amely kettészeli Krisztus kínszenvedésének útját. A sínek fölé hidat emeltek, a keresztút eredeti útvonalát az utolsó három stációnál megváltoztatták. A következő nagy felújításra 1885-ben került sor. A kápolna és a keresztúti állomások rendbehozatalára 400 frt-ot fordítottak. 1893-ban a kápolna elkorhadt tetőzetét cserélték ki, a fazsindely helyett cserép borítást kapott. Az 1947-től 1989-ig (az orosz csapatok kivonulásáig) páncélos gyakorlótér volt. A kálvária teljes felújítását 1989-ben kezdték el és A megújult keresztutat 1991. augusztus 6-án Dr. Szendi József püspök szentelte fel."

'Stációk és a Kálvária fehér kápolnája' cikk borítóképe
A térkép megjelenítéséhez hozzá kell járulnia a sütik kezeléséhez!

Látnivalók (80 darab)

Összes

Szálláshelyek (80 darab)

Összes

Szolgáltatások (80 darab)

Összes